بـسـم الله والحـمـد لله والـصلاة والـسـلام عــلى رسـول الله، وبـعـد
Allaah تبارك وتعالى did
not set a limit on His remembrance, for He تعالى said:
{ يا أيها الذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً }
{O you who believe!
Remember Allaah with much remembrance.} [Surah al-Ahzaab (33): 41]
Tafseer al-Qurtobee:
Ibn `Abbaas رضي الله عنهما said: “Allaah تعالى did not excuse anyone from His
remembrance except for the one who’s gone insane.”
لم يجعل الله حداً في الذِكر فقال:
{ يا أيها الذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً }
قال ابن عباس رضي الله عنهما:
لم يعذر اللهُ أحداً في ترك ذِكره إلا من غلب على
عقله.
Tafseer
al-Baghawee:
Ibn `Abbaas رضي الله عنهما said: “Allaah تعالى did not impose an obligation except
that He تعالى set a known limit for it. He تعالى then excused those who had
(religious) excuse. But as for Dhikr, then He تعالى did not any set a limit for it, nor did He تعالى excuse anyone for leaving it except
the one who has gone insane; rather He تعالى has enjoined it upon them in every situation, He تعالى said:
{ فاذكروا الله قياما وقعودا وعلى جنوبكم }
{remember Allaah while standing, sitting down, and (lying down)
on your sides} [Surah
al-Nisaa’ (4): 103]
And He تعالى also said:
{ اذكروا الله ذكراً كثيراً }
{Remember Allaah with much
remembrance.} [Surah al-Ahzaab (33): 41]
Meaning: day and night; in
the land and on the sea; in good health and in sickness; secretly (silently) and
openly (loudly).”
Mujaahid رحمه الله said: “Much
remembrance means: never to forget Him.”
قوله - عز وجل - :
{ يا أيها الذين آمنوا اذكروا الله ذكرا كثيرا }
قال ابن عباس : لم يفرض الله تعالى
فريضة إلا جعل لها حدا معلوما ، ثم عذر أهلها في حال العذر ، أما الذكر فإنه لم يجعل
له حدا ينتهى إليه ، ولم يعذر أحدا في تركه إلا مغلوبا على عقله وأمرهم به في كل الأحوال
، فقال :
{ فاذكروا الله قياما وقعودا
وعلى جنوبكم } ( النساء - 103 )
وقال :
{ اذكروا الله ذكرا كثيرا }
أي : بالليل والنهار ، في البر والبحر وفي الصحة والسقم
، وفي السر والعلانية .
وقال مجاهد : الذكر الكثير أن لا تنساه
أبدا .
No comments:
Post a Comment